CVU biedt een ruime hoeveelheid aan keuzes om iedere uitvaart zo persoonlijk mogelijk te maken. Als uitvaartverzorger stellen ze zich dienstbaar en flexibel op. Ook hebben ze alles in huis, in eigen beheer. Zo garanderen ze zekerheid en betrouwbaarheid, maar ook snelheid en bereikbaarheid. De medewerkers van CVU staan voor u klaar. Met een creatieve en oplossingsgerichte mindset. Vandaag vertelt uitvaartverzorger Herma Middelkoop ons meer over haar werk als uitvaartverzorger bij CVU.
Op mijn lijf geschreven
“Na een carrière van bijna 30 jaar in het bankwezen, heb ik de overstap naar de uitvaartzorg gemaakt. In mijn oude functie in het bankwezen had ik veel klantcontact, wat ik heel fijn vond. Maar al met al werd het mij op een gegeven moment echt te commercieel. Ik besloot voor mezelf zo niet meer met mensen om te willen gaan”.
“De uitvaartzorg als branche heeft mij altijd al aangetrokken. Toen ik een vacature voor de functie van Uitvaartbegeleider zag, kwam de uitvaartzorg echt op mijn pad terecht. Een goed begin, dacht ik zo! Na een jaar als uitvaartbegeleider te hebben gewerkt, ben ik ondertussen alweer 11 jaar als uitvaartverzorger voor CVU werkzaam. Mijn werk als uitvaartverzorger vind ik vooral erg mooi. In een heel hectische tijd kan ik nabestaanden bijstaan en oprechts iets voor hen betekenen. Het is een mooi vak en mij op mijn lijf geschreven”.
Denken in oplossingen
“Bij het verzorgen van een kwalitatieve uitvaart zijn er heel veel zaken die geregeld moeten worden. Het is veel plannen, regelen en organiseren. Ook als er onverwachts iets tegenzit. Dan ga ik heel oplossingsgericht te werk en doe ik er alles aan om de nabestaanden er niet mee te belasten; zij hebben het in die periode al zwaar genoeg”.
“Bij een verlies van een geliefde, dan komt er als nabestaande al genoeg op je af, zowel op emotioneel als administratief vlak. En als je nog nooit een verlies van dichtbij hebt meegemaakt of geen volwassenen om je heen hebt die je bij de administratieve zaken kunnen helpen, dan help ik nabestaanden zo door de dagen heen. Zo heb ik laatst voor een jonger koppel nog ‘huiswerk’ opgeschreven: zaterdag doe je dit, maandag pak je dat op, enzovoorts”.
Er is zoveel mogelijk
“Bij het verzorgen van een uitvaart komen veel beslissingen kijken. Keuzes die gemaakt moeten worden. Wat ik daarbij het belangrijkst vind, is dat de gemaakte keuzes bij de overledene passen. In het eerste gesprek met de nabestaanden stel ik altijd als eerste vraag of de overledene al keuzes of wensen heeft aangegeven. Soms is dat wel zo en soms ook niet. Als we het dan hebben over waar of hoe zij afscheid willen nemen, dan is daar enorm
veel in mogelijk. In een aula met een afscheidsdienst, een opbaring thuis of een samenkomst in de voetbalkantine waar de overledene bij leven elk weekend te vinden was? We kijken bij die keuze naar het budget maar bovenal naar waar de overledene zich het meest prettig heeft gevoeld. Ja, als het echt specifiek bij de overledene past, dan is dat zo mooi. Mijn vader was buschauffeur, dus is zijn uitvaart hier met de CVU uitvaartbus verzorgd. Inclusief zijn oude chauffeurspet op de kist”.
“Ook tijdens de uitvaart zelf, heb ik de meest mooie en bijzondere dingen mogen meemaken. Qua muziek bijvoorbeeld. Wij kunnen livemuziek verzorgen of je kunt als nabestaande zelf iets voor de overledene zingen. Zo heb ik ooit twee dochters mogen begeleiden die tijdens de uitvaart van hun overleden moeder voor haar hebben gedanst. Het was zo ontroerend”.
Je moet snel kunnen schakelen
“Bij een overlijden schakelen wij snel, heel snel. Soms vindt een uitvaart de volgende dag al plaats. Vaak is dit het geval bij overledenen met het Islamitisch geloof. Deze speciale procedure houdt in dat op de dag zelf de bewassing van de overledene gedaan moet worden. Ondertussen zijn wij bezig met het verzamelen van de dokterspapieren en het doen van de uitvaartaanvraag bij de gemeente. We bellen ook met de begraafplaats en spreken die dag al de benodigde zaken met elkaar af zodat de uitvaart de volgende dag al kan plaatsvinden”.
“Om verdere familie en vrienden op de hoogte te stellen van een komende uitvaart, zorgen we ook voor het drukken en verzenden van de uitnodigingen. Omdat CVU een eigen grafische en audiovisuele afdeling heeft, kunnen we de uitnodigingen op maandag drukken en ervoor zorgen dat op dinsdag de uitnodiging al op de deurmat ligt”.
De volgende keer dat ik je zie
“Voorbereidingen treffen voor je eigen uitvaart, dat kan vroeg of laat. Opties bespreken en wensen vastleggen, doen we niet alleen met nabestaanden, maar ook met mensen die nog bij leven zijn. Voorgesprekken zijn dat. Geheel afhankelijk van de fysieke staat en wens van de persoon, spreken we bij CVU af, bellen we of gaan we persoonlijk bij iemand op locatie langs. Laatst heb ik zo een gesprek gehad in een hospice, met een terminaal zieke meneer die zijn wensen wilde opgeven en ook financieel wilde weten wat hem en zijn nabestaanden, na zijn overlijden, te wachten zou staan. Voorgesprekken die veel eerder in iemands leven plaatsvinden, heb ik ook. Wanneer iemand denkt en hoopt nog lang niet komt te overlijden, maar voor de kinderen alles al vastgelegd wil hebben”.
“Wij zijn tijdens die gesprekken volledig onszelf en hebben absoluut geen dubbele agenda. Aan het einde van zo een eerste gesprek, ligt de kostenbegroting voor ons. Op de consumpties tijdens de uitvaart na, kan en gaat er niets aan dat bedrag veranderen. Weet je, ik wil gewoon mensen helpen zoals ik zelf geholpen wil worden. En bij CVU gebeurt dat ook. What you see is what you get”.
“Wel is het anders en soms ook moeilijker, een voorgesprek met iemand die nog bij leven is ten opzichte van een eerste gesprek met nabestaanden na een overlijden. Zo had ik een poosje geleden nog een voorgesprek met een jonge knul, terminaal ziek. Nou, die jongen kon niet meer. Op zijn laatste kracht hebben we bepaalde zaken nog bespreken, samen met zijn vriendin en broertje. Heel jong waren ze allemaal nog. Toen ik daar wegging,
heb ik hen veel sterkte, nog een goede tijd met elkaar en een goed afscheid gewenst. Tegen die jonge knul zei ik: De volgende keer dat ik je zie, zie je mij niet meer, maar ik jou wel. Zulke situaties maken heel veel indruk op me”.