CVU verzorgt uitvaarten vanuit acht vestigingen verspreid over de regio Rijnmond en Gouwestreek. Waarvan het karakteristieke hoofdkantoor zich aan de Bergweg in Rotterdam bevindt. CVU is er voor iedereen die waarde hecht aan een persoonlijke, kwalitatieve uitvaart. Ongeacht afkomst, overtuiging, religie of levensbeschouwing. Vandaag vertellen uitvaartverzorger Paul Kohler en medewerker Algemene Dienst Soenil Hardin hoe zij elke uitvaart kunnen aanpassen naar de wensen, tradities en rituelen van de overledene.
Het blijft een mooi beroep
Soenil: “In 2002 kwam mijn oom te overlijden. Die uitvaart is helaas niet helemaal goed verlopen. Dat wilde ik beter doen en meer kunnen betekenen voor mensen in diezelfde situatie. Zo ben ik ondertussen al 17 jaar werkzaam bij CVU als medewerker Algemene Dienst. Daar houd ik me voornamelijk bezig met de verzorging van de overledene en assisteer ik onze uitvaartverzorgers tijdens de uitvaart. Vanwege mijn Surinaams Hindoestaanse achtergrond begeleid ik onze collega’s ook bij uitvaarten waar bepaalde culturen en daarmee gebonden tradities en rituelen, centraal staan.”
Paul: “Voor mij ging dat anders. Ik heb bijna 25 jaar bij een telecomgigant gewerkt in verschillende functies. Een baan in de uitvaartzorg kwam uiteindelijk gewoon op mijn pad. Nu werk ik alweer 13 jaar als uitvaartverzorger bij CVU. Het blijft een mooi beroep.”
Soenil: “Dit is het mooiste werk wat je ooit kunt doen. Ons werk is zo dankbaar, dat stuk vertrouwen en hulp bij de verwerking van een verlies dat je nabestaanden kunt bieden. Voor mij is het ook dat laatste stukje zorg, de verzorging van de overledene. Als de verzorging naar wens is en de familie tevreden is en met een gerust gevoel naar huis gaat. Ja, dat geeft dat gewoon voldoening.”
Elke regio is uniek
Soenil: “Vaak starten onze werkzaamheden op ons hoofdkantoor in Rotterdam. Daar regel ik bijvoorbeeld het vervoer voor de uitvaart”. Paul: “Als uitvaartverzorger verschilt dat nogal eens. Ik start of vanaf ons hoofdkantoor maar ga ook rechtstreeks naar nabestaanden toe voor de eerste afspraak na een overlijden”.
Paul: “CVU is bereikbaar voor de hele regio Rijnmond en Gouwestreek. We verzorgen uitvaarten vanuit acht vestigingen. Elke melding van een overlijden komt telefonisch via ons Uitvaartbureau bij ons binnen. Zij hebben dat eerste contact met de nabestaanden en dragen zorg voor het regelen van de eerste zaken zoals de plek van opbaring van een overledene. Dat gebeurt volledig in overleg met de familie en kan bijvoorbeeld bij een nabestaande thuis zijn of zo gewenst in een van onze locaties. Zodra duidelijk is waar de opbaring plaatsvindt, worden Soenil en zijn collega’s van de Algemene Dienst aangestuurd om de opbaring te verzorgen. Vervolgens sta ik tijdens een eerste afspraak de nabestaanden bij en bespreken we de verdere wensen voor de uitvaart”.
“En omdat we in een grote regio uitvaarten verzorgen, zien we een grote variatie in gebruiken, religies en rituelen. Zo is de Gouwestreek net iets kerkelijker qua achtergrond dan bijvoorbeeld Rotterdam-Zuid dat is. Automatisch brengt dat dan weer andere rituelen met zich mee tijdens een uitvaart. Die variatie in rituelen verschilt ook door de diverse nationaliteiten en achtergronden in een multiculturele stad als Rotterdam. Maar een overledene die als wens heeft een Feyenoord-vlag op de kist te draperen, ja, dat is ook een voorbeeld van een ritueel. Een ritueel dat echt bij de overledene past. Het gaat ons erom dat we er alles aan doen om die wensen tot werkelijkheid te doen komen”.
Een unieke wereld van verschil(len)
Soenil: “Ik heb een Surinaams Hindoestaanse achtergrond, specifiek een van de oudste sub-stromingen binnen het Hindoeïsme, de Sanatan Dharm. Bij die stroming en ook bij een van de meer moderne stromingen, de Arya Samaj, komen rondom een uitvaart veel rituelen om de hoek kijken. Zo begeleiden wij vanuit CVU uitvaarten waar voor de Hindoestaanse plechtigheid, meestal in de thuissituatie, een vuuroffer plaatsvindt. Ter plekke is een Hindoestaanse priester aanwezig die er tijdens de dienst voor zorgt dat de ziel van de overledene terecht komt waar die terecht moet komen. Alle voorwerpen die tijdens het vuuroffer zijn gebruikt, gaan vervolgens ook mee de kist in. Zo wordt de weg die de ziel moet afleggen, volgens dit ritueel bepaald”.
Paul: “Ook na de plechtigheid zie je de verschillende rituelen terugkomen. Bij een begrafenis, net voordat de kist het graf in daalt, zie je die verschillende manieren van het nemen van het laatste afscheid. Genodigden plaatsen een schepje zand op de kist of vanuit de Katholieke geloofsovertuiging juist bloemen. Of een Ghanees gebruik, waar er nog een scheut jenever over de kist heen wordt gegoten. Bij een Islamitische uitvaart brengen de aanwezige mannen de overledene vervolgens zelf in het graf aan. Ook bedekken zij het graf daarna zelf. De
vrouwen nemen op afstand afscheid”.
“In 2016 of 2017 hebben we toen ook een Creoolse uitvaart mogen verzorgen die me nog helder bijstaat. Er was groots uitgepakt omdat de overledene de wens had voor een bijna uitbundige uitvaart. Het was een prachtig tafereel, inclusief een witte koets, paarden en witte volgauto’s. Ook waren alle nabestaanden en genodigden die dag in het wit gekleed, passend bij dit type uitvaart. Dans en muziek waren ook traditioneel aanwezig. Op het moment dat de kist uit de rouwauto naar het graf werd getild, nam de Surinaamse dragersvereniging het van ons over. Zij nemen de kist op de schouders en leggen een niet vooraf besproken route op de begraafplaats af. Zij laten zich daarin sturen door de overledene. Al met al een heel indrukwekkende dag, waarbij er zoveel momenten plaatsvonden, vanaf het moment van het ophalen van de overledene tot het in het graf dalen van de kist”.
Teken van respect
Soenil: “Kwaliteit betekent voor ons dat alles naar wens is geweest. Dat ik zorgdraag voor de overledene en dat nabestaanden zien dat hun geliefde er als zichzelf bij ligt en met liefde en respect verzorgd is. Dat geeft mij een goed gevoel”. Paul: “Voor mij is het belangrijkste dat de nabestaanden tevreden zijn. Dat ze terug kunnen kijken op die moeilijke dag, maar met een goed gevoel. Voor mij is kwaliteit mijn werk doen zoals dat hoort en dat ik daar trots op terug kan kijken en voor mezelf weet dat ik de nabestaanden heb kunnen helpen bij hun verwerkingsproces”.
“We lopen daarbij echt wel eens tegen moeilijke situaties aan. Zo heb ik ooit een uitvaart verzorgd waarbij we midden uit centrum Rotterdam vertrokken en de drukke winkelstraat Lijnbaan moesten passeren. Op een rustige dag is het daar soms al lastig genoeg om met de eigen auto tussen het winkelende publiek te manoeuvreren. Laat staan met een rouwstoet. Maar wat mij opviel en altijd bij zal blijven is het moment dat de rouwauto daar in de buurt kwam; iedereen kwam keurig netjes tot stilstand en liet de rouwstoet in stilte passeren, met statie en het grootste respect”.