Iedereen bij CVU gelooft in het verzorgen van een afscheid dat recht doet aan de overledene en daarbij troost en steun biedt aan nabestaanden. Een afscheid dat persoonlijk, waardig en bovenal respectvol verloopt en eraan bijdraagt dat de overledene voortleeft in een liefdevolle herinnering. Uitvaartverzorger Ron Hennekes vertelt over zijn passie voor zijn werk.
Net dat stukje verder kunnen gaan
“Ik ben ondertussen alweer 10 jaar uitvaartverzorger bij CVU. Of eigenlijk al langer. Voordat ik bij CVU aan de slag ging, heb ik bijna 20 jaar als adviserend verpleegkundige in de zorg gewerkt. Maar lang daarvoor sprak een functie in de uitvaartzorg mij al aan. Toen mijn functie als adviserend verpleegkundige kwam te vervallen, heb ik een infoavond bij CVU bezocht en hen een open sollicitatie gestuurd. Nog geen week later werd ik uitgenodigd en de rest is geschiedenis”.
“Dit beroep vergt emotioneel gezien veel van je als mens. Het kunnen inleven in andere mensen is daarbij heel belangrijk. In de zorg stopt het met de dood van patiënten. En nu, als uitvaartverzorger, kan ik net dat stukje verder gaan. Het begeleiden van nabestaanden en een mooi afscheid van de overledene kunnen neerzetten om zo ook positief bij te kunnen dragen aan de verwerking van het verlies. En dat is precies datgene wat mij zo aantrekt en wat ik zo mooi vind aan mijn werk in de uitvaartzorg”.
De kwaliteit staat voorop
“Kwaliteit bij CVU zit hem in de redenen waarom mensen voor ons kiezen, het onderscheid dat wij maken. Onze papieren zijn in orde, meer dan in orde. We zijn een gecertificeerde uitvaartverzorger, met een keurmerk en stuk voor stuk geregistreerde, geschoolde uitvaartverzorgers. En om de beloofde kwaliteit te kunnen waarborgen, wordt iedereen bij CVU nog met hoge regelmaat bijgeschoold om zo op de hoogte te kunnen blijven van de ins en outs in de wereld van de uitvaartzorg. Als je nu ziet wat er in de afgelopen 10 jaar al allemaal is veranderd, dan moet je je aanpassen. Maar ook daarin geldt, de kwaliteit staat voor ons voorop”.
.“Kwaliteit gaat voor mij verder dan het verzorgen van een ‘goede’ uitvaart, waar alles is verlopen zoals van tevoren gepland. Iedereen verdient een respectvol en waardig afscheid, of er nou veel, weinig of zelfs geen nabestaanden aanwezig zijn. Zo is er een uitvaart die me altijd bij zal blijven: deze meneer had zijn wensen al van tevoren vastgelegd bij zijn uitvaartverzekeraar. En daaruit bleek dat hij niemand bij zijn uitvaart aanwezig wilde, ook geen familie. Zijn zus was mijn contactpersoon en beiden zeiden we direct: “Ja, dan moeten we zijn wens respecteren”. Meneer is dan ook begraven zonder dat er iemand bij was. Maar ook al was er niemand bij, ook zijn afscheid moest waardig zijn. Tijdens de uitvaart heb ik ook nog een toepasselijk gedicht voor hem voorgedragen. Dat klinkt misschien raar, maar dat is hoe het op dat moment voelde dat ik moest doen. Hoe klein of hoe groot de uitvaart ook is, iedereen heeft recht op een zo mooi mogelijk laatste afscheid. Een afscheid zoals zij dat hebben gewild. Na de uitvaart heb ik het gedicht samen met een foto naar de zus gestuurd. Dit werd zeer gewaardeerd”.
Elke dag een beetje afscheid nemen
“Nabestaanden niet alleen tot het moment van de dood, maar juist na de dood, steun en troost kunnen bieden. Precies dat wat ik zo mooi aan mijn werk vind. Die troost en steun bieden begint snel, vanaf het eerste gesprek tussen nabestaanden en de uitvaartverzorger. Vanaf het eerste moment dat je de familie ontmoet, kun je een beetje inschatten hoe zij erin staan, wat er moet gebeuren en waar zij behoefte aan hebben. Anticiperen en vanaf de eerste ontmoeting met nabestaanden al vooruit kunnen denken over waar je hen het beste mee kunt helpen”.
.“Ik weet nog goed over een echtpaar waarbij de vrouw onverwachts overleed. Ik heb haar man toen ondersteund waar ik dat kon. Ze deden alles samen en stonden beiden nog vol in het leven. Meneer was zo intens verdrietig en wilde elke dag bij zijn vrouw kunnen zijn. En die mogelijkheid hebben we hem ook geboden. Want CVU biedt op enkele van haar locaties zogenaamde 24-uurs kamers voor nabestaanden, waar op elk moment van de dag of nacht, familiebezoeken mogelijk zijn. Kamers waar de overledene is opgebaard, waar nabestaanden bijvoorbeeld beschikking hebben over een keukentje en een muziekinstallatie om samen nog naar dat ene speciale nummer of album te kunnen luisteren”.
..“De dag voor de uitvaart kwam meneer nog een laatste keer bij zijn vrouw op bezoek. Ik heb toen een stoel voor hem gepakt en een kopje koffie ingeschonken. Een dag later, na de uitvaart kwam hij naar me toe en zei dat hij dat zo gewaardeerd had, gewoon samen met haar een kopje koffie kunnen drinken en er elke dag kon zijn. Elke dag een beetje afscheid van haar nemen”.
.
“Maar daar stopt het niet voor CVU. Het is normaal en ook menselijk dat mijn collega’s en ik een tijdje na de uitvaart nog contact met nabestaanden opnemen met de oprechte vraag “Hoe gaat het? Kunnen we nog iets voor jullie doen?”. Dat is ook onderdeel van de kwaliteit van CVU. Afscheid nemen van een geliefde en het verwerken van de pijn is moeilijk en iets waar CVU dagelijks in probeert te ondersteunen. Mijn collega Ellen van Bruggen helpt nabestaanden niet alleen met de praktische zaken die bij een overlijden komen kijken maar biedt ze ook emotionele steun. Ze reikt nabestaanden handvatten aan, brengt orde in de chaos en zorgt ervoor dat nabestaanden weer vol goede moed op weg kunnen”.
Een herinnering die je bijblijft
“Herinneringen zijn er in tastbare maar vooral ook in emotionele vorm. Thuis iets tastbaars zoals een urn met daarin de as van een geliefde hebben staan of een uniek sieraard met de vingerafdruk van de overledene daarin gegraveerd. Dat kan, dat zijn zaken die CVU nabestaanden altijd kan aanbieden en in meedenkt. Maar ik denk vaak niet zozeer aan dat soort dingen. De liefdevolle herinnering zit hem voor mij persoonlijk meer in hoe de uitvaart is geweest en als dat goed was, dan is die herinnering dat later ook. Dat draagt ook bij aan de verwerking van een verlies. Het gaat niet zozeer om iets tastbaars, maar meer om het gevoel: dat is belangrijk”.
.“Een manier om de emotionele herinnering aan een geliefde en zijn of haar uitvaart nog krachtiger en positiever te maken, is vanzelfsprekend een uitvaart te verzorgen die bij de overledene past. Precies dat waar CVU in alles voor staat. Zo herinner ik me de uitvaart van een vader die voor het grootste gedeelte van zijn leven in Frankrijk woonde en idolaat was van Franse, klassieke auto’s. “Hij reed altijd in een oude Citroën DS, een Snoek. Het is zo jammer dat de kist niet in onze Snoek past”, zei zijn zoon. Dat is toen in mijn hoofd blijven hangen en ik ben gaan zoeken totdat ik een verlengde Snoek als uitvaartauto had gevonden. De familie vond het geweldig: “Dat was iets dat bij hem paste. Op z’n lijf geschreven”. Dat is dus een herinnering die je bijblijft. Dat is waarom ik zo van mijn werk houd”.